Anderhalf jaar geleden ging front end developer Bram van der Holst (26) aan de slag bij Reach Digital. Toen nog onbekend met Magento, maar inmiddels uitgegroeid tot een bekwame Magento developer. Hoe bevalt dit hem eigenlijk? Wij vroegen hem om zijn ervaringen te delen over het werken bij Reach Digital.
Bram: “Ik was mij toevallig aan het oriënteren op een nieuwe uitdaging, toen ik in de kroeg een oud klasgenoot, en nu collega, Maikel tegenkwam. We raakten in gesprek over onze carrières en zo kwam ik erachter dat Reach Digital op zoek was naar een front end developer. Ik ging op kennismakingsgesprek en er bleek direct een klik te zijn. Dus ik dacht: laat ik dit maar doen!”
“In het begin was het best spannend, want ik had geen ervaring met Magento. Een grote uitdaging om dat te leren. De veelzijdigheid die Magento biedt intrigeerde mij juist om er mee aan de slag te gaan. Paul kan heel goed uitleggen en heeft mij gaandeweg enorm veel kennis bijgebracht. Ik heb zeker geen spijt dat ik er voor heb gekozen mij te specialiseren in Magento.”
“Iedere dag is anders. Soms ben ik de hele dag bezig met bijvoorbeeld het bouwen van een productpagina voor een nieuwe webshop, een andere dag ben ik voor verschillende klanten bezig met nieuwe features en het oplossen van bugs. Verder ben ik regelmatig in meeting met klanten, om de oplevering van een sprint te presenteren.”
“De wetenschap dat je iets bouwt dat door duizenden mensen gebruikt gaat worden. Zodra mijn werk online komt te staan, is het resultaat direct zichtbaar. Daarnaast is het erg lonend als een webshop goed presteert, de klant enthousiast is en we samen met de klant kunnen doorontwikkelen.”
“Klanten hebben vaak al van tevoren uitgedacht hoe zij een bepaalde functionaliteit voor zich zien. Dit zijn niet altijd de meest strategische keuzes. Ik zie het als een uitdaging om met mijn kennis de klant te overtuigen dat bepaalde keuzes soms beter anders kunnen worden geïmplementeerd.”
“Een ontwerp een-op-een vertalen tot werkende code is niet altijd haalbaar. Oplossingen verzinnen die het originele ontwerp zo veel mogelijk in stand houden, maar die toch goed werken, ook responsive, is een vaardigheid die ik in de loop der tijd sterk heb ontwikkeld.”
“Reach Digital is altijd gericht op kwaliteit, wat ik ook het allerbelangrijkst vind in mijn werk. We proberen functionaliteiten altijd beter te bouwen dan wat er al beschikbaar is. Zo hebben we bijvoorbeeld een optimalisatie op de mobiele navigatie gebouwd die we voor alle projecten inzetten. Deze optimalisatie zorgt ervoor dat de eindgebruiker, wanneer hij ietsje naar boven scrolt, het hoofdmenu direct weer in beeld krijgt zonder terug te hoeven naar de top van de pagina. Het hoofdmenu wordt in onze plugin voor mobiel enkel getoond bij omhoog scrollen, zodat er tijdens het bekijken van producten geen schermruimte verspild wordt (wat bij het gebruik van een ‘fixed menu’ wel het geval zou zijn). Inspiratie hiervoor hebben wij gehaald uit de mobiele browser Google Chrome, waarbij de adresbalk ook op deze manier functioneert.”
“We hebben allemaal een goede computer, comfortabele bureaustoelen en ruime bureaus. Het kantoor is licht en modern ingericht en iedereen heeft een vaste werkplek, waardoor het echt je eigen plekje is. Ik heb een lavalamp op mijn bureau, dus dat is sowieso goed, haha. Doordat we zo snel groeien begint het kantoor inmiddels wel wat krapper te worden, al is dat natuurlijk ook weer gezellig.”
“Klopt, bijna iedere woensdag doe ik dat. De vrijheid die we daarin krijgen is ideaal. Als ik bijvoorbeeld een pakketje wil laten bezorgen, doe ik dat gewoon op die dag. Als je een keer slecht hebt geslapen is het ook geen probleem als je wat later begint.”
“Het grote voordeel van scrum is dat het werk gestructureerd is. Na iedere sprint wordt er werkende software opgeleverd en feedback gegeven door de klant, waardoor het gewenste eindresultaat goed inzichtelijk blijft. Een nadeel van scrum vind ik dat er soms een gat valt tussen de sprints, waardoor het project een paar dagen stil ligt.”
“Het team is heel gezellig en jong. Meestal werk ik samen met een back end developer aan hetzelfde project. Mijn collega’s zijn goed in hun werk, waardoor we elkaar als team ondersteunen en aanvullen. Nick is mijn ‘front-end buddy’. Het is altijd fijn om iemand te hebben waar je mee kan sparren. Voor vragen lopen we even naar elkaar toe of bespreken we via de Slack-chat.”
“Bij Reach Digital gaan we informeel met elkaar om en houden we zeker van een lolletje op zijn tijd. We lunchen iedere dag gezamenlijk, dagen elkaar uit voor een potje tafelvoetbal en drinken op vrijdagmiddag een biertje met elkaar om de week gezellig af te sluiten. Eens per maand hebben we een thema-vrijdag waarop we allemaal in stijl gekleed op kantoor komen. Afgelopen maand was het thema bijvoorbeeld Mexico, inclusief een afgestemde Spotify-playlist, sombrero’s, poncho’s, gitaren en broodjes mexicano als lunch.”
“Bij Reach Digital dragen alle developers een grote verantwoordelijkheid bij de klant. We zijn niet alleen degene die iets bouwen, maar presenteren ons werk ook zelf aan de klant. Ik vind het fijn om direct contact met de klant te hebben. Het is leuk dat ik weet voor wie ik bezig ben, het voorkomt communicatiefouten en ik voel me op deze manier echt betrokken bij het project.”
“Wat ook lekker werkt is de keuzevrijheid die we krijgen in de aanpak van ons werk. Als ik twijfel over een oplossing, bespreek ik dit intern, maar in principe heb ik alle vrijheid om te beslissen wat ik de juist oplossing vind.”
“Reach Digital groeit ontzettend snel en het aantal medewerkers is sinds ik hier werk meer dan verdubbeld. Het lijkt me leuk om in de toekomst nieuwe front end developers te begeleiden. Vorig jaar heb ik mijn Magento certificering gehaald, en ik hoop in de toekomst nog meer certificaten te halen. Daar is binnen Reach Digital de ruimte voor.”
“Ik ben erg enthousiast over het project waar ik nu mee bezig ben: de webshop van D.I.O. drogisterij. Het is werk waarvan ik met trots kan zeggen: kijk, dit heb ik gebouwd!”
“Uniek aan de situatie van D.I.O. is dat we het ontwerp afsnijden buiten de breedte van de content. Dit hebben we gecombineerd met elementen die soms meer dan drie lagen achtergrondafbeeldingen of textures hebben. Een voorbeeld hiervan is de promotiebanner, een slider in een slider en tevens responsive. Een andere uitdaging had ik in de categoriepagina. We laten producten daar om de layered navigation heen wrappen. Hierdoor maken we optimaal gebruik van de ruimte en besparen we de eindgebruiker veel scrollwerk. Echter is de hoogte van de layered navigation verschillend per (sub)categorie, omdat het aantal filters variabel is. De truc is om de layered navigation te verhogen met stappen zo groot als de hoogte van een rij met griditems. Initieel bij het laden van de pagina, maar ook bij het uitklappen van een rij filteropties die alleen de top 10 toont of onResize (bij het kleiner maken van het browservenster). De eindgebruiker heeft niets door, maar hetgeen resulteert in een perfect uitgelijnd ontwerp dat nooit vreemde gaten vertoond.”
“Eerder genoemde uitlijning van de layered navigation wordt opgelost door gebruik van een feature van een jQuery plugin die ik gebouwd heb. De plugin berekent automatisch, ook responsive, wat het hoogste item is in een rij en past de rest van de rij hierop aan. Dit zorgt er dus voor dat je niet meer inlevert op ruimte, geen tekst meer hoeft af te breken en er geen onnodige witruimte ontstaat; een probleem waar iedere developer tegenaan loopt bij het bouwen van een grid met variabele inhoud. De plugin, die een goede oplossing biedt voor dit probleem, zetten we voor alle projecten in. Momenteel ben ik deze aan het uitbreiden en verbeteren. Als dit up and running is, gaan we hem waarschijnlijk open source beschikbaar maken. Ik kijk er naar uit dat andere mensen mijn werk ook kunnen gebruiken!”
“Ik ben de komende tijd bezig met de afronding van webshops voor D.I.O. drogisterij, Gall & Gall Warmerdam en FitForMe. Voor andere klanten houd ik me bezig met de doorontwikkeling en optimalisaties van de webshops. Verder staan er weer een aantal leuke nieuwe projecten op het programma waar ik heel veel zin in heb!”
Reach Digital werkt er keihard aan om de allerleukste werkomgeving voor programmeurs te zijn. Met fantastische klanten, het jonge maar ervaren team, de developer first mentaliteit en startup cultuur timmeren we aan de weg om de wereld over te nemen.
Ben jij net als Bram enthousiast geworden over werken bij Reach Digital? Bekijk dan snel onze openstaande vacatures. Staat jouw vacature er niet bij? Niet getreurd, want Reach Digital is altijd op zoek naar talent!
We komen graag met je in gesprek. Direct een Magento webshop project opstarten?