Ga naar hoofdinhoud
Diensten
Kick-off in mei?

Hoger in google met deze 5 content tips (online marketing strategie 2018)


13 maart 2018
Auteur: Erwin Otten
5 minuten leestijd

De basis van iedere online marketing strategie zou moeten zijn: schrijf meer en relevantere content.

Nieuwe tekst, video's, afbeeldingen en (deelbare) documenten zijn dé manier om hoger in google te ranken met je webshop. Kies een zoekwoord(combinatie) waarvan je verwacht - of hebt onderzocht - waarop potentiele klanten googlen en schrijf hierover een nieuwe blogpost. Of maak een video. Google is er gek op.

Plain and simple. In de praktijk is content marketing veel werk en 'komt het er vaak niet van'. Zonde, want een goed geschreven tekst kan jarenlang organisch bezoekers trekken. Op den duur is dit goed voor een betere Domain Authority, wat er voor kan zorgen dat alle pagina's hoger (in google) ranken. Het is eerder noodzaak, dan een van de onderdelen van de online marketing strategie.

Magento 2 biedt standaard een goed technisch geoptimaliseerd platform voor zoekmachines. Het is geen vereiste meer om aan onsite SEO bij livegang veel energie te besteden. Je webshop is direct SEO proof. Mooi, want dan kan de aandacht naar nieuwe content.

Hoe kunnen we nou zoveel mogelijk impact creëren op 'contentgebied' op een andere manier dan blogposts schrijven? 5 ideeen die wij eerder in praktijk hebben gebracht:

Maak zeer specifieke categorie landingpagina's (naast de normale navigatiestructuur)

Richt categoriepagina's in met een hele specifieke selectie aan producten en schrijf hiervoor een geoptimaliseerde tekst. Vul categorieën niet handmatig met producten, maar maak gebruik van Category Rules. Hiermee is het mogelijk om op basis van attributen en 'voorwaarden' producten automatisch in een categorie te plaatsen.

  • Schrijf een optimale url en meta titel
  • Hang ze in Magento direct onder de homepagina. Dan is de url extra kort
  • Of maak eventueel een tussenliggende categorie met een relevant zoekworld als uri
  • Plaats intern verwijzende links. Bijvoorbeeld in de footer

landingspaginas-om-hoger-in-google-te-ranken.png

Category rules is een standaardfunctionaliteit van Magento 2 Commerce (Enterprise). Voor Magento 2 Open source (Community) zijn diverse third party alternatieven beschikbaar.

Al spelend met de attributen kun je op ideeën komen voor nieuwe categorie landingpagina's. Je kunt kijken naar de pagina's waar concurrenten op ranken of je kunt zoekwoordonderzoek doen.

Aantal pagina's

Aantal woorden

tijd per tekst (uur)

Woorden totaal

tijd totaal

10

200

2

2000

2,4 dagen

30

200

2

6000

7,4 dagen

50

200

2

10000

12,4 dagen

Schrijf zelf (expert)reviews

Eerder bouwden we voor Magento 1 de functionaliteit "expert reviews": de mogelijkheid om specialisten op de werkvloer een uitgelichte beoordeling van een product te laten schrijven. De expertreviews worden getoond op de productpagina in een uitgelicht kader. De nieuwsten worden daarnaast op de homepagina getoond. Deze reviews zijn eigenlijk de samenvattingen van de adviezen die klanten normaal gesproken in de winkel zouden krijgen.

expertreview-als-onderdeel-van-oline-marketingstrategie.png

Screenshot van expert reviews bij onze klant Music All In

Als medewerkers het moeilijk vinden om ze te schrijven, dan kan iemand van het marketingteam ze ook kort interviewen en ze voor hen schrijven.

Bonus: In onze implementatie hebben alle werknemers van het bedrijf een eigen pagina. Hierop staat tevens hun biografie, een foto en een overzicht van alle expertreviews die zij schreven. Het mooie hieraan is dat het imago van het bedrijf weer een stukje persoonlijker wordt.

Aantal reviews

Aantal woorden

tijd per tekst (minuten)

Woorden totaal

tijd totaal

10

80

15

800

2,5 dagen

20

80

15

1600

5 dagen

30

80

15

2400

7,3 dagen

Genereer productbeschrijvingen in Magento 2

De beste tip is: Schrijf unieke productteksten voor ieder product. Het is de allerbeste manier om goedlopende teksten te schrijven met een eigen tone of voice. Je maakt het persoonlijk.

Productbeschrijvingen vormen een enorm canvas om zoekwoorden te verwerken en te experimenteren. In praktijk zien we het gebeuren dat er wordt gewerkt met de standaard productbeschrijvingen van de leverancier. De reden; het schrijven van teksten voor honderden producten is moeilijk en kost veel tijd.

Maak unieke productbeschrijvingen een hoofddoel van je online marketing strategie

Een grote verbetering ten opzichte van leverancierteksten kan worden behaald door productbeschrijvingen op basis van voorwaarden en beschikbare productinformatie te genereren:

<template>

Dit artikel {{if artikelgroepomschr_kort}}betreft een

{{var format_artikelgroepomschr_kort}}{{else}}is{{/if}}

van het merk {{var merk}}. De modelnaam is {{var model}} en

de keur is {{var format_kleuromschrijving}}.

{{depend wijdte}}Het product heeft een wijdte

{{var wijdte}}{{if omschrijving_voetbed}}

en een {{var format_omschrijving_voetbed}}.{{else}}.

{{/if}}{{/depend}} {{depend zool_omschr}}De zool is van

{{var format_zool_omschr}}{{if materiaalomschrijving}}

en het materiaal bovenkant is van {{var format_materiaalomschrijving}}

.{{else}}.{{/if}}{{/depend}}.

</template>

Wordt

Dit artikel betreft een herenschoenen business laag van het merk Floris van Bommel. De modelnaam is 8991 en de kleur is bruin. Het product heeft een wijdte G en een vast voetbed. De zool is van leer en het materiaal bovenkant is van glad leer.

Hoe meer aandacht wordt gestoken in deze formule, hoe meer variatie er zal zijn in de teksten en hoe 'unieker' de gegenereerde productbeschrijvingen zullen zijn. Er kunnen zoekwoorden en verkoopkreten worden verwerkt in de tekst (extra korting, goedkoop, vandaag besteld morgen in huis, discreet verpakt) en je kunt bijvoorbeeld per productcategorie varieren in zinsopbouw.

Automatisch gegenereerde Productteksten zijn geen standaard functionaliteit in Magento 1 of Magento 2, maar wel mogelijk.

Maak een kortingspagina

Wanneer je regelmatig kortingscodes verspreidt, dan zal het voorkomen dat bezoekers googlen naar "[merknaam] kortingscodes". Of "couponcodes [merknaam]". Je kunt veel beter zelf een pagina maken met alle lopende acties en aanbiedingen. Een mooie manier om uniek verkeer binnen te halen én er een nieuwe, sterk rankende pagina bij te hebben.

Zorg voor een nette URL, h1, meta description en meta titel en je zult (zeker in het geval van een eigen product of merk) zien dat deze pagina snel sterk rankt in de zoekresultaten. De shareability van deze pagina is extra hoog, dus daar kun je zelf mee beginnen.

Bonus: link vanaf de afrekenpagina naar deze kortingspagina. Je voorkomt hiermee dat een organische bezoeker eerst een affiliate bezoekt, terugkomt en je vervolgens voor een 'gratis' bezoeker alsnog een affiliate fee betaalt.

Keywoordrijke merkbeschrijving op productpagina's

Het merk van een product implementeren we als filter op de productcollectie. Het is een eigenschap van het product, geen categorie. Standaard hebben filters geen pagina en zien we ze doorgaans alleen terug als checkboxes aan de zijkant van de productoverzicht pagina's.

da-merkfilter-hoger-in-google.png

Screenshot van onze klant DA. Colgate is een merk en dus als filter aanwezig op de productoverzicht pagina

Met een module als Improved Layered Navigation van Amasty is het mogelijk om pagina's voor filters te maken. Dat is bijzonder, want dan kun je het productattribuut merk dus als filter blijven gebruiken én er komt een pagina voor. Bijvoorbeeld /merk/colgate. Een goede manier om op merk gerichte landingspagina's te maken.

Er is een manier om nog meer uit merken te halen die vaak vergeten wordt.

Plaats merkbeschrijvingen op productpagina's. Met een korte productpagina merkomschrijving van tussen de 5 en 8 regels ontstaat een enorm 'canvas' om je webshop hoger in google te ranken

Stel je hebt 5000 producten. Er ontstaat ruimte voor 5000 40 woorden (gemiddeld) = 200.000* woorden.

Nu lijkt dit bij een klein aantal verschillende merken minder interessant. Want 20 merken bieden 20 verschillende merkomschrijvingen. Dat hoeft niet zo te zijn. Ook merkomschrijvingen zijn per productgroep (bijvoorbeeld categorie, of op basis van attribuut) te genereren. Er ontstaat dan veel meer ruimte om te variëren. Denk aan waardevolle zoektermcombinaties en converterende zinsdelen als:

  • ✓ Nike vandaag besteld, morgen in huis ✓ Nike snel thuis geleverd
  • Is Nike jouw merk? Geluksvogel! Nike kleding goedkoop, want outlet!
  • Nike kleding, schoenen en accessoires scoren. De legendarische Air Max-serie en de comfortabele Tanjun-serie.
  • Nike online bestellen. Ga casual en sportief met een paar dames Nike schoenen, heren Nike schoenen.

Webshop hoog in Google? Schrijf content, slim.

Content is één van de hoofdonderwerpen van een goede online marketingstrategie in 2018. Goed gevulde pagina's = veel om te indexeren = meer kans op hoog in Google. Variatie in type content is wenselijk (video, afbeeldingen, downloads etc.), maar arbeidsintensief.

In veel gevallen wordt er nog niet voldoende energie gestoken in de middelen die Magento standaard biedt. Of is er met slim gebruik van functionaliteit en modules veel grotere impact te bereiken.

Wil je dat ik meedenk met jouw situatie? Bel even!

Meer weten over dit onderwerp, of reageren?
Erwin Otten
Erwin Otten
071 744 0084
erwin@reachdigital.nl
contactformulier