Vandaag kondigde Magento een overname door Adobe aan. De grootste overname door Adobe in bijna 10 jaar. Adobe zal Magento integreren met Adobe Experience Cloud, een verzameling Cloud tools rondom content creatie, productbeheer, zoekmachine- en videoadvertising. Met Adobe als naam, kan Magento de competitie aan met Demandware en Hybris.
Tussen 2011 en 2015 stond de doorontwikkeling van Magento onder de vlag van Ebay/Paypal nagenoeg stil. Sinds de verkoop in 2015 was er herziende focus op innovatie, kwaliteit en de rol van de community in de ontwikkeling van het e-commerce platform.
De grote vraag; wat betekent de overname van Magento door Adobe anno 2018 en wat gaan wij als officiële Magento ontwikkelpartner en onze klanten (webshopeigenaren) hiervan merken?
De uitrol van Magento 2 was anderhalf jaar geleden rommelig. De kwaliteit op het moment van lanceren ondermaats. Magento heeft de afgelopen tijd hard gewerkt aan het weer op peil krijgen van de kwaliteit.
Een belangrijke rol hierin werd gespeeld door Magento partners, mogelijk gemaakt door het Magento community engineering programma.
De kwaliteit is sterk toegenomen, zegt Vinai Kopp (voorheen Magento developer, nu freelancer), evenals de betrokkenheid van de community. Het is veel beter mogelijk om verbeteringen doorgevoerd te krijgen, zonder daarvoor intern enorme druk te hoeven uitoefenen.
"If not for the community engineering program, I would have been ready to move on". --Vinai Kopp
Februari 2011 lanceerde Magento een eigen online SAAS e-commerce oplossing, genaamd Magento Go. Een gehoste, kant-en-klare betaal-per-maand variant van Magento, gericht op kleine ondernemers. Het was Magento's antwoord op Shopify. Na de acquisitie van Magento door Ebay/Paypal werd in 2014 de stekker eruit getrokken.
De waarschijnlijkste reden: het belangrijkste unique seling point van Magento is de mogelijkheid tot maatwerk. Iets wat Magento Go niet bood.
Onder de vlag van Permira (private equity investeerders) werd in 2016 Magento Enterprise Cloud Edition uitgerold. Een nieuwe poging tot SAAS, maar met een focus op Enterprise én duidelijk met learnings van de vorige poging:
De reden voor de hernieuwde poging tot Magento in SAAS-vorm wordt door deze overname bevestigd. SAAS biedt een transparant verdienmodel en is daardoor erg interessant voor investeerders of verkoop.
Magento is nog altijd zoekend naar een model waarbij ook open source omzet kan worden gegenereerd. Mogelijk is de manier waar naartoe Adobe zal werken het pay-per-module model. Magento doet dit vanaf Magento versie 2.3 met de nieuwe Pagebuilder module. Deze is standaard onderdeel van Enterprise, maar ook betaald beschikbaar voor Magento Open Source (vroeger; Magento Community).
Adobe is een sterke naam. Door de acquisitie van Adobe, wordt Magento een overweging voor Enterprise merken die het platform anders nooit zouden overwegen. Één op de 5 webshops is gebouwd op Magento, maar echte grote merken aan zich binden bleef altijd een uitdaging.
Nu niet meer. Magento benaderd door deze overname het terrein van Hybris (SAP) en Demandware (Salesforce).
bron: Youtube "Adobe is de enige die kan concurreren met Salesforce en Oracle" — Philip Jackson (ex Magento System architect)
Daar waar mensen mogelijk vragen hebben omtrent de Cloud infrastructuur van Magento, heeft niemand twijfels bij kwaliteit die Adobe op dit gebied kan leveren.
Magento wordt onderdeel van Adobe Marketing Cloud. Voor de Magento Commerce Cloud editie lijkt dit een logische stap. Adobe Experience Cloud biedt in zijn huidige vorm:
Tools die perfect integreren met E-commerce.
Op Twitter legt Matt Asay (Adobe) uit dat Open Source nu al een belangrijke rol in het bedrijf speelt. En dat Magento een goede manier is om zich nog meer te profileren als een bedrijf dat open source omarmt.
You can't have Magento without its open source goodness. As a company we depend on open source; this is a great way for us to depend upon it even more visibly – Matt Asay, Head of Developer Ecosystem Adobe
Blijft Magento Open Source? Zeer waarschijnlijk wel.
Met de aankoop van Magento, koopt Adobe ook een zeer grote en actieve community. Dit heeft mogelijk ook een rol gespeeld in de aankoop.
Het samensmelten van de Magento Community en de Adobe community, is mogelijk een impuls voor het Developer ecosysteem adobe.io.
Wij zien de overname door Adobe als erg positief.
Update 19 juni 2018 - De overname van Magento door Adobe is zojuist door Adobe bevestigd. Magento Commerce CEO Mark Lavelle zal de Magento Commerce Cloud zaken waarnemen en rapporteren naar algemeen directeur van Adobe's Digital Experience business unit, Brad Rencher.
Tenminste opvallend is de disclaimer die bij het bericht vermeld wordt:
Dit persbericht bevat toekomstgerichte verklaringen in de zin van toepasselijke effectenwetgeving [...]. Toekomstgerichte verklaringen houden risico's in, waaronder algemene risico's verbonden aan de activiteiten van Adobe en Magento, onzekerheden en andere factoren die ertoe kunnen leiden dat de werkelijke resultaten wezenlijk verschillen van de resultaten [...] Factoren die tot dergelijke verschillen kunnen leiden of bijdragen, zijn onder andere, maar zijn niet beperkt tot: het vermogen van Adobe om Magento-technologie in Adobe Experience Cloud in te sluiten; en eventuele verklaringen van aannames die ten grondslag liggen aan een van de voorgaande.[...] Adobe neemt geen enkele verplichting op zich om dergelijke toekomstgerichte verklaringen of andere verklaringen in dit persbericht bij te werken.