Ga naar hoofdinhoud
Diensten
Kick-off in november?

Adobe koopt Magento. Wat betekent dit voor Nederlandse webshops?


21 mei 2018
Auteur: Erwin Otten
5 minuten leestijd

Vandaag kondigde Magento een overname door Adobe aan. De grootste overname door Adobe in bijna 10 jaar. Adobe zal Magento integreren met Adobe Experience Cloud, een verzameling Cloud tools rondom content creatie, productbeheer, zoekmachine- en videoadvertising. Met Adobe als naam, kan Magento de competitie aan met Demandware en Hybris.

Tussen 2011 en 2015 stond de doorontwikkeling van Magento onder de vlag van Ebay/Paypal nagenoeg stil. Sinds de verkoop in 2015 was er herziende focus op innovatie, kwaliteit en de rol van de community in de ontwikkeling van het e-commerce platform.

De grote vraag; wat betekent de overname van Magento door Adobe anno 2018 en wat gaan wij als officiële Magento ontwikkelpartner en onze klanten (webshopeigenaren) hiervan merken?

Tijdlijn

  • De eerste versie van Magento, werd in 2008 ontwikkeld door Varien
  • In 2011 kocht Ebay Magento voor 180 miljoen USD. Sinds 2010 was Ebay al mede-eigenaar van het e-commerce platform
  • In 2014 werd Magento Go, de SAAS oplossing gericht op kleine ondernemers en concurrent van Shopify door Ebay stopgezet
  • In augustus 2015 verkocht Ebay Magento aan een groep investeerders (private equity, voor financiële middelen t.b.v. groei) voor 250 miljoen USD
  • Magento Community versie 1.5 t/m 1.9 werd ontwikkeld onder de vlag van Ebay (Enterprise 1.11 t/m 1.14).
  • Tussen 2011 en 2015 werd functionaliteit als het mobile theme, de REST API, Redis (in de core), nieuwe indexeringen, theme fallbacks, het 1.9 responsive theme (RWD thema), cross-border trade voor BTW instellingen, Enterprise visual merchandiser en Enterprise system reports ontwikkeld.
  • Eind 2015 wordt de eerste stable versie van Magento 2 gereleased
  • Op 21 mei 2018 kondigt Magento de overname door Adobe aan voor 1,68 miljard USD

Vernieuwd succes door Community Engineering program

De uitrol van Magento 2 was anderhalf jaar geleden rommelig. De kwaliteit op het moment van lanceren ondermaats. Magento heeft de afgelopen tijd hard gewerkt aan het weer op peil krijgen van de kwaliteit.

Een belangrijke rol hierin werd gespeeld door Magento partners, mogelijk gemaakt door het Magento community engineering programma.

De kwaliteit is sterk toegenomen, zegt Vinai Kopp (voorheen Magento developer, nu freelancer), evenals de betrokkenheid van de community. Het is veel beter mogelijk om verbeteringen doorgevoerd te krijgen, zonder daarvoor intern enorme druk te hoeven uitoefenen.

"If not for the community engineering program, I would have been ready to move on". --Vinai Kopp

SAAS belangrijke rol in verkoop

Februari 2011 lanceerde Magento een eigen online SAAS e-commerce oplossing, genaamd Magento Go. Een gehoste, kant-en-klare betaal-per-maand variant van Magento, gericht op kleine ondernemers. Het was Magento's antwoord op Shopify. Na de acquisitie van Magento door Ebay/Paypal werd in 2014 de stekker eruit getrokken.

De waarschijnlijkste reden: het belangrijkste unique seling point van Magento is de mogelijkheid tot maatwerk. Iets wat Magento Go niet bood.

Onder de vlag van Permira (private equity investeerders) werd in 2016 Magento Enterprise Cloud Edition uitgerold. Een nieuwe poging tot SAAS, maar met een focus op Enterprise én duidelijk met learnings van de vorige poging:

  • De mogelijkheid om third-party modules uit te rollen op het SAAS platform
  • Met name gefocused op het verschaffen van een geoptimaliseerd hosting platform en support vanuit magento
  • Behoudt van de rol van de implementatiepartner, op gebied van integratie, frontend development, maatwerk en backend

De reden voor de hernieuwde poging tot Magento in SAAS-vorm wordt door deze overname bevestigd. SAAS biedt een transparant verdienmodel en is daardoor erg interessant voor investeerders of verkoop.

Pay-per-module

Magento is nog altijd zoekend naar een model waarbij ook open source omzet kan worden gegenereerd. Mogelijk is de manier waar naartoe Adobe zal werken het pay-per-module model. Magento doet dit vanaf Magento versie 2.3 met de nieuwe Pagebuilder module. Deze is standaard onderdeel van Enterprise, maar ook betaald beschikbaar voor Magento Open Source (vroeger; Magento Community).

Concurreren met Salesforce Demandware, SAP Hybris en Oracle

Adobe is een sterke naam. Door de acquisitie van Adobe, wordt Magento een overweging voor Enterprise merken die het platform anders nooit zouden overwegen. Één op de 5 webshops is gebouwd op Magento, maar echte grote merken aan zich binden bleef altijd een uitdaging.

Nu niet meer. Magento benaderd door deze overname het terrein van Hybris (SAP) en Demandware (Salesforce).

bron: Youtube ⁠"Adobe is de enige die kan concurreren met Salesforce en Oracle" ⁠— Philip Jackson (ex Magento System architect)

Daar waar mensen mogelijk vragen hebben omtrent de Cloud infrastructuur van Magento, heeft niemand twijfels bij kwaliteit die Adobe op dit gebied kan leveren.

Magento maakt plaats binnen bestaande Adobe portfolio

Magento wordt onderdeel van Adobe Marketing Cloud. Voor de Magento Commerce Cloud editie lijkt dit een logische stap. Adobe Experience Cloud biedt in zijn huidige vorm:

  • Adobe Marketing Cloud, Software content creatie; het ontwerpen van websites, emailcampagnes en social content
  • Adobe Advertising Cloud, Voor beheer en publicatie van video- en zoek advertenties
  • Adobe Analytics Cloud, Inzicht en statistieken binnen alle Adobe oplossingen

Tools die perfect integreren met E-commerce.

Blijft Magento met Adobe Open Source?

Op Twitter legt Matt Asay (Adobe) uit dat Open Source nu al een belangrijke rol in het bedrijf speelt. En dat Magento een goede manier is om zich nog meer te profileren als een bedrijf dat open source omarmt.

You can't have Magento without its open source goodness. As a company we depend on open source; this is a great way for us to depend upon it even more visibly ⁠– Matt Asay, Head of Developer Ecosystem Adobe

Blijft Magento Open Source? Zeer waarschijnlijk wel.

Acquisitie van de community

Met de aankoop van Magento, koopt Adobe ook een zeer grote en actieve community. Dit heeft mogelijk ook een rol gespeeld in de aankoop.

Het samensmelten van de Magento Community en de Adobe community, is mogelijk een impuls voor het Developer ecosysteem adobe.io.

Wat betekent de overname van Magento door Adobe voor Nederlandse webshops?

Wij zien de overname door Adobe als erg positief.

  • Magento blijft Open Source. Open source en de community staan aan de bron van het succes, zo bewees het community enginering programma.
  • 100% SAAS wordt Magento zeer zeker niet. Door het falen van Magento GO is bekend dat de mogelijkheid tot maatwerk het belangrijkste verkoopargument van Magento is.
  • Integratie met de tools van Adobe vult mogelijk gaten in de featureset van Magento. Rondom adverteren en content creatie, maar mogelijk ook product management
  • Met een sterk merk als Adobe, zullen veel grotere merken voor Magento kiezen. Dit bevordert schaalbaarheid en kwaliteit.

Update 19 juni 2018 - De overname van Magento door Adobe is zojuist door Adobe bevestigd. Magento Commerce CEO Mark Lavelle zal de Magento Commerce Cloud zaken waarnemen en rapporteren naar algemeen directeur van Adobe's Digital Experience business unit, Brad Rencher.

Tenminste opvallend is de disclaimer die bij het bericht vermeld wordt:

Dit persbericht bevat toekomstgerichte verklaringen in de zin van toepasselijke effectenwetgeving [...]. Toekomstgerichte verklaringen houden risico's in, waaronder algemene risico's verbonden aan de activiteiten van Adobe en Magento, onzekerheden en andere factoren die ertoe kunnen leiden dat de werkelijke resultaten wezenlijk verschillen van de resultaten [...] Factoren die tot dergelijke verschillen kunnen leiden of bijdragen, zijn onder andere, maar zijn niet beperkt tot: het vermogen van Adobe om Magento-technologie in Adobe Experience Cloud in te sluiten; en eventuele verklaringen van aannames die ten grondslag liggen aan een van de voorgaande.[...] Adobe neemt geen enkele verplichting op zich om dergelijke toekomstgerichte verklaringen of andere verklaringen in dit persbericht bij te werken.

Meer weten over dit onderwerp, of reageren?
Erwin Otten
Erwin Otten
071 744 0084
erwin@reachdigital.nl
contactformulier