Ga naar hoofdinhoud
Diensten
Kick-off in mei?

Interview met backend developer Jeroen


16 september 2020
Auteur: Erwin Otten
7 minuten leestijd

Begin 2016 startte Jeroen van Leusden (28) aan zijn carrière als backend developer bij Reach Digital. Sindsdien heeft hij een flinke groei doorgemaakt. We vroegen Jeroen om zijn ervaringen te delen over het werken bij Reach Digital.

Hoe ben je destijds bij Reach Digital terecht gekomen?

Jeroen: “Dat is eigenlijk best leuk gegaan. Ik kreeg een aanbod om bij Reach Digital aan de slag te gaan als backend developer. Ik zat op dat moment alleen in de eindfase van mijn studie en was nog op zoek naar een bedrijf waar ik mijn afstudeeropdracht kon doen. Het eerste kennismakingsgesprek was erg leuk en tijdens het tweede gesprek bespraken we al de invulling van mijn afstudeeropdracht. Hierna ben ik eigenlijk direct aan de slag gegaan.”

Neem ons even mee: hoe ziet een gemiddelde werkdag er voor jou uit?

“Geen enkele dag is hetzelfde. De indeling van de dag ligt natuurlijk een beetje aan de planning. De ene keer werk ik bijvoorbeeld een week lang aan een groot project of feature, zoals een social login met bol.com, het uitwerken en implementeren van een B2B functionaliteit of performance verbeteringen. De andere keer bouw ik in een paar dagen verschillende kleinere features of werk ik aan updates en bugfixes.”

Waar werk je op dit moment aan?

“Momenteel ben ik druk bezig met performance verbeteringen en bugfixes voor onze klant Lampdirect. Hiervoor heb ik aan Paracord gewerkt, een grote klant waar we veel voor doen. Bij dit project ben ik vanaf het begin betrokken en alles wat er tot nu toe staat heb ik zelf gebouwd of heb ik een aandeel in gehad. Het is een leuke, enthousiaste klant en ze willen vaak nieuwe features, genoeg ruimte om op hoog tempo door te ontwikkelen dus! Een voorbeeld van zo’n feature is de Picker API, een grote verbetering op het gebied van orderpicking waarvoor ik de hele backend in Magento heb gemaakt. Verder heb ik ook gewerkt aan het De Vries van Stockum-project. Bij deze klant hebben we de hele catalogus verplaatst naar een externe Elastic Search database, omdat Magento het grote assortiment van ruim 10 miljoen producten niet aankon. Het was een hele uitdaging, omdat het een vrij uniek vraagstuk is. Aan de andere kant was deze uitdaging wel wat dit project juist leuk maakte om uit te denken en -werken.”

Waar krijg jij energie van in het werk?

“Het idee dat duizenden mensen gebruik maken van jouw werk geeft me een heel goed gevoel! Daarnaast vind ik het ook leuk als klanten erg enthousiast over me zijn, en zeker als ze dit laten blijken! Een derde punt is dat je eigenlijk nooit bent uitgeleerd. Er doen zich altijd nieuwe vraagstukken voor waarvoor je de benodigde kennis nog niet hebt. Het is een leuke uitdaging om dan alsnog met de beste oplossing te komen, daardoor blijf je jezelf ontwikkelen.”

Welke vaardigheid heb je tot nu toe sterk ontwikkeld?

“Ik denk dat ik sowieso als developer erg ben gegroeid. De afgelopen jaren heb ik al heel veel geleerd op het gebied van PHP, CI, GraphQL, Design Patterns, security en Test-driven development. Daarnaast heb ik ook veel stappen gemaakt in de communicatie met klanten. Hoe je bijvoorbeeld met verschillende klanten communiceert, hoe je dingen uitlegt wanneer je vindt dat iets geen goed idee is, hoe je vraagstukken vertaalt naar technische eisen en hoe je de volgbare stappen zet om iets te kunnen realiseren.”

leuke-werksfeer-2020.jpg

Op welk gebied zou je jezelf nog willen ontwikkelen?

“Op het gebied van automated testing. Als je een tijdje niet aan bepaalde code hebt gewerkt, vergeet je het vaak een beetje. Wanneer iemand anders het dan weer oppakt, of jij er een andere feature op gaat bouwen, moet je eigenlijk de hele flow handmatig controleren. Met automated testing automatiseer je die controle, waardoor je binnen een paar minuten weet of alles (nog) goed werkt. In het schrijven van zo’n test gaat wel wat tijd zitten, maar dat zie ik als een investering; uiteindelijk bespaart het juist veel tijd en werkt het heel fijn. Ik ben al hier wel veel bezig, maar ik wil mezelf op dit gebied nog zeker verder ontwikkelen.”

Wat is het leukste project waar je tot nu aan hebt gewerkt?

“Ik heb eigenlijk niet één echte favoriet. Naast Paracord en De Vries van Stockum vond ik VanMoof en de Reach Digital configurator ook hele leuke projecten om aan te werken. Voor VanMoof heb ik aan de subscription module gewerkt. Met deze module kunnen abonnementen op (in dit geval) fietsen worden afgesloten, waardoor klanten een bepaald bedrag per maand betalen voor hun fiets in plaats van eenmalig het volledige bedrag. Ik heb ervoor gezorgd dat alle benodigde data vanuit de backend op de frontend terecht kwam, de user interface toegevoegd aan de productpagina waarop bezoekers een abonnement kunnen afsluiten en gezorgd dat er na elke abonnementsperiode orders worden aangemaakt en betaald. De Reach Digital configurator is een project wat we ontwikkeld hebben met gebruik van Event Sourcing. Het was de eerste keer dat ik gebruik maakte van deze techniek, maar dat maakte de uitdaging extra leuk.”

Wat vind je van de werksfeer bij Reach?

“Bij Reach hebben we hele goede werksfeer: We hebben een jong team en er hangt een informele sfeer, dit laatste vind ik persoonlijk erg prettig. Wat ik ook heel fijn vind, is dat niemand op een ‘eigen eilandje’ zit. We hebben dagelijks veel contact met elkaar, zijn allemaal bereid voor elkaar te werken en staan altijd open voor ideeën en input van anderen.”

Kun je wat vertellen over de verantwoordelijkheden die je krijgt als developer?

“Natuurlijk is de verantwoordelijkheid om zo goed en snel mogelijk verschillende nieuwe features te ontwikkelen het belangrijkst. Tijdens dit proces heb ik direct contact met de klanten over de voortgang van het project, iets wat ik heel prettig vind werken. Als een klant enthousiast is en nieuwe features wil, wil ik daar altijd wel graag in mee gaan. Soms blijft het dan bij het uitwerken van een idee van de klant, maar af en toe draag ik ook nieuwe ideeën/innovatiemogelijkheden aan. Zo bouw je eigenlijk samen met de klant aan een mooie webshop.”

Hoe ervaar je de samenwerking met je collega’s?

“Heel fijn. Als ik ergens niet uitkom of hulp nodig heb, is er altijd iemand bereid me te helpen. Er is eigenlijk niet een vast iemand die ik op zo’n moment aanspreek. Vaak werk je met een klein team aan één project. Logischerwijs is er dan wat meer overleg met de collega’s binnen dat team, maar dit wisselt (twee)wekelijks, afhankelijk van de duur van een sprint.”

Hoe ervaar je het werken met Scrum?

“Ik vind het werken met Scrum eigenlijk wel fijn. Er wordt van tevoren vastgelegd welke werkzaamheden je in welke periode gaat doen (sprint planning). Zo wordt je werk een beetje afgebakend en blijft het voor mij, maar ook voor de klant, heel overzichtelijk welke vraagstukken er de komende tijd worden opgepakt. Daarnaast houden we dagelijks stand-ups, schatten we de complexiteit van vraagstukken in en houden we sprint reviews met klanten om te evalueren wat er goed of minder ging.”

Waarom ben je geen frontender geworden?

“Het is natuurlijk fijn als een webshop er mooi uitziet. Alleen als ik soms bij frontend hoor dat een banner bijvoorbeeld drie pixels verplaatst moet worden, denk ik: waar hebben we het over? Dat is me veel te precies. Soms wil ik nog wel eens Javascript dingen doen of de wat ruwere frontend, maar het pixelprecies opmaken en uitlijnen is gewoon niets voor mij. Ik houd me veel liever bezig met producten importeren en webshops koppelen aan ERP-systemen.”

Waar zie jij jezelf over 3 jaar?

“Mijn ambitie is om door te groeien naar lead developer. Ik zou dan graag meer leiding willen nemen binnen een project, voornamelijk op technisch vlak; bijvoorbeeld het goed kunnen vertalen van vraagstukken van de klant naar technische tickets. Daarnaast lijkt het me leuk om in de toekomst meer een begeleidende rol op mij te nemen. Het begeleiden/opleiden van junior developers lijkt me heel interessant, maar vooral leuk om te doen.”

Hoe zie jij de toekomst van Reach Digital voor je?

“Ik hoop dat we de groei van de afgelopen jaren door blijven zetten. We hebben al veel leuke klanten en er komen er steeds meer bij. Ik heb niet zozeer één partij waaraan ik in de toekomst nog zou willen werken, al zou ik een grote speler uit de kledingbranche wel heel leuk vinden. Ik denk wel dat we bij Reach een ideale werkomgeving hebben om ook ons team te kunnen blijven uitbreiden: De informele werksfeer is iets wat developers in mijn ogen heel prettig vinden. Maar ook de flexibele start- en eindtijden, thuiswerkmogelijkheden en de dagelijks gezamenlijke lunch dragen bij aan de werkomgeving waar ik elke dag met plezier naartoe ga. Bovendien krijg je alle ruimte om jezelf te ontwikkelen. Zo ben ik naar MageTestFest geweest, een conferentie die het belang van automated testing uitlegt en hoe je dit het beste kan gebruiken. Ook heb ik eind vorig jaar het certificaat ‘Magento 2 Certified Professional Developer’ behaald!”

Welke projecten staan de komende tijd voor jou op de planning?

“De komende periode zal ik bij Lampdirect nog wat performance verbeteringen en bugfixes doen en ga ik voor De Vries van Stockum filters toevoegen aan de layered navigation, welke uit een externe Elastic Search database komt. Daarnaast mag ik voor deze klant beginnen met het opzetten van verschillende B2B features, zoals uitgebreidere rapportages, subaccounts en de mogelijkheid om via bestellijsten te kunnen bestellen. Als ik verder in de planning kijk, zie ik twee nieuwe projecten waarin ik geïntroduceerd zal worden. Ik ben daar wel heel benieuwd naar, nieuwe projecten bevatten namelijk altijd een ander soort webshop met nieuwe vraagstukken, features en uitdagingen.”

Heb je een advies voor andere developers?

“Wat ik de afgelopen jaren heb geleerd, is dat als je te snel start met het bouwen van een oplossing voor een groot vraagstuk, je halverwege het project erachter komt dat je bepaalde punten mist. Hierdoor ben je dus eigenlijk een halve oplossing aan het bouwen. Mijn advies is dus om bij grote vraagstukken eerst alles goed uit te denken en uit te werken. Denk hierbij aan de onderliggende functionaliteit (wat wil de klant precies bereiken met het vraagstuk?). Wanneer je een oplossing denkt te hebben, kun je dit ook nog even met een collega verifiëren. Zo weet je zeker dat je goed zit en niets over het hoofd hebt gezien. Het kost misschien wat tijd, maar je zult zien dat het je uiteindelijk veel tijd en moeite gaat schelen.”

Meer weten over dit onderwerp, of reageren?
Erwin Otten
Erwin Otten
071 744 0084
erwin@reachdigital.nl
contactformulier