Logo
February 14, 2018
Door Erwin Otten

Magento 1 verkiezen boven Magento 2 in 2018

Met de uiteindelijk aflopende officiële ondersteuning van Magento 1 én de komst van Magento 2.2, ontstaat de vraag of overstappen op Magento 2 interessant is. Maar wat als je 5 jaar lang in een Magento 1 hebt geïnvesteerd? Dan is een rebuild naast een behoorlijke investering en flinke setback.

Magento (het bedrijf) is volledig gefocused op Magento 2. Net als alle third party developers. Terecht, want de eisen aan e-commerce gaan de komende jaren veranderen. Maar wat is voor jouw bedrijf de beste beslissing?

Nu is niet het moment

Het klopt dat officiële support voor Magento 1 uiteindelijk stopt. Maar mocht dit ergens de komende 2 jaar gebeuren, dan is dit niet direct een probleem. De magento webshop stopt niet direct met werken. Daarnaast zal er vanuit de community nog voldoende ondersteuning zijn. Vergeet niet; 1 op de 4 webshops draait op Magento. De komende 2 jaar zit je goed.

Er zijn nú problemen met de webshop

Die zijn op te lossen. Veel gehoord zijn:

Performance problemen

Problemen met de snelheid van een magento webshop zijn altijd op te lossen. Vaak is er een module die een trage query op de database doet. Of zit er te veel logica in de templates. Of de server is slecht geconfigureerd. Tweaks aan indexeringen kunnen schaalbaarheid problemen oplossen voor shops met veel producten.

Stabiliteitsproblemen

Meestal is er een module die te veel API calls doet, of is de server verkeerd geconfigueerd. Of is er een combinatie van factoren waardoor de website een aantal keer per dag opeens niet te benaderen is. Problemen met stabiliteit zijn te debuggen en op te lossen.

De website niet responsive

In 2 sprints van 50 uur maken we de webshop responsive. Niet de gebruikerservaring die we met mobile first bereiken, maar voldoende responsive voor een vloeiende ervaring op mobiel en tablet. Verlengt de houdbaarheidsdatum weer met 2 jaar.

Technische schuld

Regelmatig treffen we bij magento webshops van 5-8 jaar oud totale chaos onder de motorkap aan. Het is de verklaring voor de sterk afnemende snelheid waarmee nieuwe functionaliteit kan worden ontwikkeld en opgeleverd (de development velocity) naarmate de tijd verstrijkt. We noemen dit 'Technical debt': opstapelende problemen door technische designkeuzes. Magento 1 was slecht gedocumenteerd, er is door de jaren heen behoorlijk gesleuteld aan de core en de modules waren voor 90% troep.

Het resultaat is dat bijschaven van de website - zodat hij nog even meekan - vaak kostbaar is. Het kost meer tijd 'dan je zou willen'. Als daarmee echter 2 jaar gewonnen kan worden, dan is tragere softwareontwikkeling een 'goede deal'.

Op het effect van technische schuld op de snelheid van te ontwikkelen functionaliteit kunnen we overigens goed anticiperen. Zodat planning van de doorontwikkeling niet in de soep loopt. We doen dit door developmenttaken bij iedere sprint meeting te bespreken en in te schatten met punten.

Er zijn veel ideeën voor verbetering

Laten we duidelijk zijn; het mag niet zo zijn dat de e-commerce groei van je bedrijf wordt geblokkeerd door uitgestelde investering in de webshop. Wil je nog een tijdje doordraaien op het huidige platform, bespreek dan het ‘laaghangende fruit’; impactvolle verbeteringen aan de webshop die met weinig inspanning kunnen worden gerealiseerd.

Zijn deze ideeën van grotere schaal, dan moeten we de knoop doorhakken. Markers om nu het M2 project in gang te zetten zijn:

  • Een gewensde wissel van logistieke partij (of koppeling met nieuwe logistieke partij)
  • Een koppeling met een nieuw ERP systeem
  • Introductie van nieuwe productlijn of merk, met eigen merknaam en domeinnaam op bestaande platform
  • Rebrand van het bedrijf (nieuwe naam, logo, huisstijl etc)
  • Bedrijf opereert in high end markt - is marktleider - en frontend experience en innoviatie spelen een super belangrijke rol in succes
  • Bedrijf opereert in high end markt en time-to-market van nieuwe producten of ideeën moet tot een minimum worden beperkt

Een algemene marker: draait de webshop op een gelicenseerde versie van Magento (Magento Enterprise, tegenwoordig Magento Commerce), dan is het blijven opereren op Magento 1 af te raden. Magento Enterprise betekent; e-commerce op schaal. Dus; per definitie hoge eisen rondom security en uptime en met name grotere negatieve impact van problemen rondom deze topics. Een transitie naar een Magento 2 webshop kan zomaar een jaar duren. Nu - met de release van Magento 2.2 - is een mooi moment om het project op te starten.

Uiteindelijk moeten we over

Klopt, maar ieder bedrijf ‘zit op zijn eigen tijdlijn’. Een jaar (of twee) doordraaien op een platform waarin behoorlijk is geïnvesteerd kan een wereld van verschil maken. Zeker voor snel groeiende e-commerce bedrijven.

Belangrijk is om het traject naar Magento 2 webshop goed in te richten en realistische verwachting te krijgen. Magento 2 is op vrijwel alle vlakken daadwerkelijk een beter platform dan Magento 1. Maar van overstappen op Magento 2 is geen sprake. Het is een heel nieuw platform. Dit betekent; een hele nieuwe webshop.

Opnieuw beginnen

Beginnen met een schone lei en daarmee in één keer af van alle technische schuld. Met een platform dat daadwerkelijke middelen biedt voor kwalitatieve softwareontwikkeling, zoals loose coupling door dependency injection en test driven development. Gebouwd op schaalbaarheid. En "vrij kiezen" tussen hoge kwaliteit modules, waaronder al een jaar in productie draaiende modules van payment service providers en logistieke partijen. Dat is Magento 2. Overigens; alleen als de ontwikkelpartij met zorg gekozen wordt hint).

Echter kom je van een volledige uitgekristaliseerde webshop met tientallen interessante, op maat gebouwde functionaliteiten. Voor klantenservice, marketing, finance, performance of snelheid etc. Of denk aan al die micro-optimalisaties aan de front end.

Hoe gaan we dit ooit opnieuw realiseren?

Waar we het allemaal voor doen: een schone Magento 2 webshop zonder technical debt

Maak het klein (frontend)

Wat is het bare minimum waarmee we live kunnen? Welke functionaliteit heeft een bezoeker écht nodig om te doen wat hij moet kunnen doen. Welke functionaliteit heeft ervoor gezorgt dat de orderwaarde is gestegen, of waardoor het conversiepercentage hoger werd?

Je huidige kennis van e-commerce, in combinatie met het product, de doelgroep en de markt maken het succes van je bedrijf online. Niet de lijst met features van de huidige webshop.

Wat kan helpen is om in gesprek te gaan met alle doelgroepen. Finance, marketing, conversie, management, logistiek, sales en klantenservice. Brengt in kaart op welke functionaliteit van de magento webshop zij het zwaarst leunen. Wij doen dit tijdens onze sprint planning meetings, waarbij we face-to-face gesprekken hebben met de sleutelpersonen op verschillende momenten in het project.

Gebruik wat er is

Een Magento 2 webshop biedt standaard een prima gebruikerservaring. En zit bordenvol best practices. Het is gebouwd door honderden usability-, marketing-, security-, technology- experts over een periode van meerdere jaren. Door de mensen die 10 jaar geleden al het beste e-commerce platform van deze tijd bouwden. Gebruik wat zij hebben neergezet en maak het je eigen.

Hoge kwaliteit modules

Hetzelfde argument gaat op voor Magento 2 modules. Er zijn veel modules die echt significant toegevoegde waarden hebben voor de gebruikerservaring. Een aantal module bouwers heeft inmiddels bewezen hoge kwaliteit modules te realiseren. En support is op orde. Bugs worden binnen aanzienlijke tijd opgelost.

Backend modules kunnen we 'poorten'

Maatwerk backend modules (bijvoorbeeld rondom logistiek, rapportage, finance) moeten weliswaar opnieuw worden gebouwd, maar qua logica kunnen we een deel vaak hergebruiken. 'Berekeningen' hoeven we niet opnieuw te bedenken. Complexe backend logica kunnen we in de regel bouwen met zo'n 40% tijdswinst.

Frontend - in principe niet

Door de wijze waarop Magento webshops werken, is het 'poorten' van de front-end niet mogelijk. Met de frontend bedoelen we de look en feel van de webshop en de functionaliteit die bezoekers gebruiken. De frontend van Magento is te sterk verweven met de specifieke html. Daarnaast zijn de systemen technisch te verschillend in hoe pagina's worden opgebouwd.

Data kunnen we migreren

Klantinformatie, bestellingen, productinformatie (incl. attributen) kunnen we overzetten van de oude webshop naar de nieuwe magento 2 webshop.

SEO rankings zullen niet veel veranderen

Bij de transitie van M1 naar M2 brengen we alle URL's die ooit voor inkomend verkeer hebben gezorgd in kaart. We stellen een document op, waarin we eenvoudig nieuwe url's kunnen invullen voor de oude urls. Dit document importeren we als redirects. Zo komt inkomend verkeer altijd goed terecht. (Overigens; als we niet sleutelen aan producturls, komen productpagina's 1-op-1 overeen)

Magento 1 kan naast Magento 2 draaien

'Technical debt' gaat niet alleen over techniek. Wanneer wij praten met webshopeigenaren die Magento 2 overwegen, dan is het opnieuw inrichten van het systeem ook vaak iets waarover ze enthousiast worden. De ideeen soms zo rigoureus dat datamigratie niet interessant is.

Een mogelijke oplossing; De Magento 1 webshop kan gewoon nog een tijdje blijven draaien naast de Magento 2 webshop. Dan kan historische data altijd worden ingezien. De webshop kan op een url draaien die niet voor publiek beschikbaar is.

Even overleggen?

Uiteindelijk is de rebuild op Magento 2 een kwestie van timing, aanpak en budget. Het is een beslissing voor de toekomst, die je nu maakt. En dat is lastig. Als je wilt beoordelen of nu het juiste moment is voor jullie, bel ons dan even. Ik denk graag met je mee.

February 14, 2018
Door Erwin Otten

Op zoek naar een Magento webshop specialist?

We komen graag met je in gesprek. Direct een Magento webshop project opstarten?