Logo
February 20, 2017
Door Paul Hachmang

Opdruk previews voor bedrukte artikelen

Het probleem bij het online verkopen van bedrukbare producten

Er zijn veel webshops die bedrukking als personalisatie aanbieden bij hun producten, sommige bieden het aan als extra dienst, en bij sommigen is het de core business. Maar bij de online verkoop van producten met een bedrukking loopt men al snel tegen een drempel aan, namelijk dat bezoekers geen goed beeld kunnen vormen van hoe hun bedrukte producten eruit gaan zien. Hierdoor ontstaat twijfel over of het product wel de juiste is, en kan de bezoeker besluiten om af te zien van de koop van een bedrukt product.

Productdesigner modules bieden geen oplossing

Dit is een bekend probleem bij verkopers van bedrukte producten, daarom bieden sommige verkopers de optie aan om op de productpagina of verder in het bestelproces handmatig een afbeelding toe te voegen. En in sommige gevallen wordt er aan het einde van het proces getoond hoe het product eruit zal zien wanneer het bedrukt is. Met behulp van bijvoorbeeld productdesigners voor producten zoals t-shirts kunnen bezoekers een proefweergave zien voor hun bedrukte producten. De valkuil hierbij is, dat bezoekers al hebben moeten kiezen voor een product, en dat de oriëntatiefase dus al voorbij is.

Dus wat deze oplossing niet biedt, is een manier om de bezoeker te helpen bij het uitkiezen van een product, en om een beeld te krijgen van hoe hun gedrukte logo of ontwerp eruit ziet tijdens dat oriëntatieproces.

De vraag; hoe helpen we orienterende bezoekers in het aankoopproces van een bedrukbaar product

Hetzelfde probleem, dat bezoekers geen goed beeld konden scheppen van de bedrukte producten tijdens het oriënteren, signaleerde wij ook bij een van onze klanten. We zochten naar een oplossing die bezoekers op een eerder punt in het aankoopproces een impressie gaf van hoe hun bedrukking er op verschillende artikelen uit zou komen te zien.

De vraag die we onszelf stelden: kunnen we bezoekers de mogelijkheid geven om hun bedrukking (vaak een logo) éénmalig te uploaden, en vervolgens op cataloguspagina's bij alle producten te tonen. En kunnen we aanvullend een manier bedenken waarmee productafbeeldingen via de backend eenvoudig en snel kunnen worden voorzien van een markering van het bedrukbare gebied. En zo was ons idee voor de Bedrukking Preview tool voor Magento 2 B2B webshops geboren.

Eenvoudig en snel het bedrukbare gebied van veel producten instellen

De Bedrukking Preview Tool in Magento 2 is ontworpen met gebruiksvriendelijkheid als een van de uitgangspunten. Als eerste kiest de Magento-admin een base-image voor het product om de bedrukking op weer te geven. Hierop zal vervolgens het bedrukbare gebied in te stellen zijn.

Bij grote aantallen producten moet het mogelijk zijn om eenvoudig het bedrukbare gebied aan te geven. Omdat producten vaak afkomstig zijn van verschillende leveranciers, zijn deze coördinaten niet te importeren, dus moet het met de geboden oplossing mogelijk zijn om in korte tijd veel producten te configureren.

De Bedrukking Preview Tool biedt een intuïtieve admin interface in de Magento backend om snel en makkelijk bedrukbare producten te voorzien van een bedrukbaar gebied. De hoogte en breedte is vrij aan te passen, evenals de eventuele rotatie.

Weergave van tekstuele informatie over bedrukken ter ondersteuning

Om de admin te helpen met het correct instellen van de coördinaten van het bedrukbare gebied correct, laat de Bedrukking Preview Tool direct een aantal productattributen zien die gebruikt worden voor het bedrukken van het product. In het bovenstaande voorbeeld wordt bijvoorbeeld het ‘Print Afdrukgbied’, de ‘Print informatie’ (bv. voor- of achterzijde) en de ‘Print Methode’ in de Magento backend getoond.

Frontend

Voor de B2B webshop gebruiker was ook gebruiksvriendelijkheid en vooral gemak een uitgangspunt. Als men inlogt in een account is er de mogelijkheid op zijn profiel een afbeelding te uploaden. Als deze dan wordt ingeschakeld door de gebruiker is deze ten alle tijde zichtbaar op de productafbeeldingen wanneer de gebruiker de webshop bezoekt, ook in een nieuwe sessie.

Mogelijkheid om witruimte uit afbeeldingen te filteren

Na het uploaden van een afbeelding kan de afbeelding nog automatisch worden bijgewerkt op twee manieren, namelijk: “verwijder witranden” en “verwijder alles”. De eerste verwijdert al het wit aan de buitenkant van de afbeelding, en de tweede optie verwijdert ook eventuele witte achtergrond die zich binnen het logo bevindt.

Massaweergave van het logo op alle producten in de catalogus

Ook als de gebruiker er niet voor kiest om een standaardafbeelding in de webshop up te loaden, of als de gebruiker niet is ingelogd op de webshop zijn er dezelfde opties. Gebruikers krijgen namelijk de mogelijkheid om tijdens het navigeren over de webshop een afbeelding up te loaden met dezelfde opties en dezelfde resultaten. Het verschil is dus als men niet inlogt de afbeelding niet wordt opgeslagen en hij alleen tijdens de huidige sessie wordt weergegeven.

Magento 2 module ontwikkeling door Reach Digital

Reach Digital is expert in het ontwikkelen van Magento 2 webshops en maatwerk applicaties en modules voor Magento 2 webshops. Wij denken graag met u mee over uw uitdagingen en bieden innovatieve kwaliteits oplossingen. Bent u benieuwd naar wat wij voor u kunnen betekenen? Neem dan contact met ons op!

February 20, 2017
Door Paul Hachmang

Op zoek naar een Magento webshop specialist?

We komen graag met je in gesprek. Direct een Magento webshop project opstarten?