Logo
3 juni 2018
Door Erwin Otten

Omzetgrens en maximale omzet met Magento

De overname van Magento door Adobe zet Magento in naam op het niveau van Saleforce, Hybris en Oracle. Systemen die al jarenlang de e-commerce markt domineren wat betreft de billion dollar businesses.

Toch is de featureset van Magento al jaren gelijk aan, al dan niet groter dan dat van deze systemen. En met Magento 2 is een modern e-commerce platform neergezet dat de komende 5 tot 10 jaar meekan.

Een vernieuwingsslag die alle andere platformen nog moeten maken.

Bijzonder aan Magento is de schaalbaarheid. Het is goed inzetbaar voor MKB én kan meegroeien met het succes.

De vraag is vaak: wat is de ondergrens van Magento en wat is de bovengrens? Wanneer kun je het beste kiezen voor Magento ten opzichte van een Shopify (SAAS) en wanneer ontgroeit een organisatie Magento?

Vanaf welke omzet voor Magento kiezen?

De overweging in het kiezen van een e-commerce platform hangt sterk af van eisen en ambities van een organisatie. Maar naast gewensde functionaliteit en de schaal waarop geopereerd wordt (bezoekers, bestellingen, grootte van catalogus, omzet), speelt budget een sterke rol.

Welk budget is er beschikbaar voor licenties, design, development van en maatwerk voor de webshop?

Een goede vuistregels is om een percentage van de (geanticipeerde) omzet te nemen: 3% - 5%. Dat is wat IT jaarlijks maximaal mag kosten, aldus de theorie. Wij merken dat dit in Nederland goed toepasbaar is.

De som is dan: draait e-commerce 100k per maand, dan is het jaarlijkse budget voor IT 35k-60k. Het bereik waar vanaf Magento ongetwijfeld de beste keuze is. Méér besteden in die situaties kan, maar we merken dan vaak twijfel over toegevoegde waarde van nieuwe functionaliteit, innovatie en optimalisaties.

Continuïteit in doorontwikkeling wordt (door klanten) geremd.

Is er minder budget beschikbaar, dan is het vaak te vroeg om Magento te bruiken. E-commerce moet zich nog bewijzen en wensen liggen binnen het bereik van alternatieve oplossingen.

Een uitzondering geldt voor situaties waarin maatwerk (koppelingen, interfaces) een fundamentele rol speelt in mogelijk maken van het succes. Zoals:

  • Koppelingen met financiële, logistieke of voorraadsystemen reeds in gebruik. Zeker wanneer deze maatwerk betreffen*
  • Koppelingen met externe systemen (logistieke partners, dropship partners, leveranciers)*
  • Productconfigurators
  • Afwijkende prijs berekenreken modellen
  • Multistore omgevingen (land, taal)
  • Sterk afwijkende UX onderdeel van het bedrijfsmodel (dealsites, subscription based ecommerce, marktplaatsen).
  • Legacy systemen die herbouwd worden. 10 jaar oude data (productdata, bestellingen, klantgegevens, historie) moet worden vertaald voor en geïmporteerd in een nieuw platform.

* Met name bedrijven die deze systemen al jaren in gebruik hebben, hebben vaak een op hun behoefte afgestemde configuratie. Die pas meestal niet binnen kant-en-klare koppelingen.

Is het mogelijk om te upgraden van Magento Open Source (Magento Community) naar Magento Enterprise?

Het korte antwoord: ja, dit is mogelijk.

Wat is de maximale omzet met Magento?

Bij Reach Digital hebben we eerder een Magento 1 webhop gebouwd met 400.000 producten, wat ons veel vertrouwen gaf van het technische bereik (met betrekking tot schaal) van het platform. Dat was in 2014, inmiddels zijn er Magento voorbeelden van webshops die veel meer producten bevatten.

Met betrekking tot maximale omzet moesten we gokken. Onze klanten doen het goed, dus we kunnen een ruime inschatting maken. 500 miljoen, maximaal?

Wat blijkt; er zijn bedrijven die meer dan 1 miljard USD per jaar draaien met e-com, op basis van Magento. Een contactpersoon bij Magento:

Dit zijn de cijfers slechts van de merken waarvan we mogen publiceren dat ze Magento gebruiken

Hieronder de top-10

Top 10 Merken op Magento

Bedrijf

Particulier / Zakelijk

Jaarlijks bruto handelsvolume

Australian Pharmaceutical

B2B

Gezondheidszorg

> $1.2 miljard

Watsco

B2B

Distributeur

> $1.0 miljard

Anheuser-Busch

B2B

Voeding

40+ landen, 6-8 TTM

Nestle

B2C

Voeding

5 merken, >70 markten

Rogue Fitness

B2C

Retail

> $250 miljoen

Harbor Freight Tools

B2C

Gereedschap

-

Zumiez

B2C

Retail

> $125 miljoen

Signature Hardware

B2C

Retail

> $250 miljoen

Jomashop

B2C

Retail

> $250 miljoen

Bron: Internet Retailer Top 1000 (2017), via Magento

Magento voorbeelden van grote internationale merken

Welke grote internationale merken gebruiken Magento? Een vraag die we regelmatig krijgen. Hieronder een overzicht van bekende merken en hun magento webshops ter illustratie.

Al deze merken pushen nieuwe functionaliteit, betere stabiliteit en veiligheid van het platform. Veel hiervan zien we uiteindelijk terug in de Magento core.

Ford

https://accessories.ford.com

Frankfurt Airport

https://shop.frankfurt-airport.com

3M

>www.3m.com

Brown-forman (o.a. Jack daniels)

https://store.jackdaniels.co.uk

Charlotte Tilbury

www.charlottetilbury.com

Christian Louboutin

www.christianlouboutin.com

Helly Hansen

www.hellyhansen.com

Hermès

www.hermes.com

Honeywell

www.honeywell.com

Jaguar

https://shop.jaguar.com

Jomashop

www.jomashop.com

K-swiss

www.kswiss.com

KLM

https://shop.klm.com

Land Rover

https://shop.landrover.com

Liverpool

https://store.liverpoolfc.com

MADE

www.made.com

Nespresso

www.nespresso.com

Nike

www.nike.com

Olympus

www.olympus.co.uk

Paul Smith

www.paulsmith.com

Roque Fitness

www.roguefitness.com/

Samsung

https://shop.samsung.com

Sony

www.sonyentertainmentnetwork.com

Velux

https://konfigurator.velux.ch

Victoria Beckham

www.victoriabeckham.com

Vizio

www.vizio.com

Zumiez

www.zumiez.com

3 juni 2018
Door Erwin Otten

Op zoek naar een Magento webshop specialist?

We komen graag met je in gesprek. Direct een Magento webshop project opstarten?