De overname van Magento door Adobe zet Magento in naam op het niveau van Saleforce, Hybris en Oracle. Systemen die al jarenlang de e-commerce markt domineren wat betreft de billion dollar businesses.
Toch is de featureset van Magento al jaren gelijk aan, al dan niet groter dan dat van deze systemen. En met Magento 2 is een modern e-commerce platform neergezet dat de komende 5 tot 10 jaar meekan.
Een vernieuwingsslag die alle andere platformen nog moeten maken.
Bijzonder aan Magento is de schaalbaarheid. Het is goed inzetbaar voor MKB én kan meegroeien met het succes.
De vraag is vaak: wat is de ondergrens van Magento en wat is de bovengrens? Wanneer kun je het beste kiezen voor Magento ten opzichte van een Shopify (SAAS) en wanneer ontgroeit een organisatie Magento?
De overweging in het kiezen van een e-commerce platform hangt sterk af van eisen en ambities van een organisatie. Maar naast gewensde functionaliteit en de schaal waarop geopereerd wordt (bezoekers, bestellingen, grootte van catalogus, omzet), speelt budget een sterke rol.
Welk budget is er beschikbaar voor licenties, design, development van en maatwerk voor de webshop?
Een goede vuistregels is om een percentage van de (geanticipeerde) omzet te nemen: 3% - 5%. Dat is wat IT jaarlijks maximaal mag kosten, aldus de theorie. Wij merken dat dit in Nederland goed toepasbaar is.
De som is dan: draait e-commerce 100k per maand, dan is het jaarlijkse budget voor IT 35k-60k. Het bereik waar vanaf Magento ongetwijfeld de beste keuze is. Méér besteden in die situaties kan, maar we merken dan vaak twijfel over toegevoegde waarde van nieuwe functionaliteit, innovatie en optimalisaties.
Continuïteit in doorontwikkeling wordt (door klanten) geremd.
Is er minder budget beschikbaar, dan is het vaak te vroeg om Magento te bruiken. E-commerce moet zich nog bewijzen en wensen liggen binnen het bereik van alternatieve oplossingen.
Een uitzondering geldt voor situaties waarin maatwerk (koppelingen, interfaces) een fundamentele rol speelt in mogelijk maken van het succes. Zoals:
* Met name bedrijven die deze systemen al jaren in gebruik hebben, hebben vaak een op hun behoefte afgestemde configuratie. Die pas meestal niet binnen kant-en-klare koppelingen.
Het korte antwoord: ja, dit is mogelijk.
Bij Reach Digital hebben we eerder een Magento 1 webhop gebouwd met 400.000 producten, wat ons veel vertrouwen gaf van het technische bereik (met betrekking tot schaal) van het platform. Dat was in 2014, inmiddels zijn er Magento voorbeelden van webshops die veel meer producten bevatten.
Met betrekking tot maximale omzet moesten we gokken. Onze klanten doen het goed, dus we kunnen een ruime inschatting maken. 500 miljoen, maximaal?
Wat blijkt; er zijn bedrijven die meer dan 1 miljard USD per jaar draaien met e-com, op basis van Magento. Een contactpersoon bij Magento:
Dit zijn de cijfers slechts van de merken waarvan we mogen publiceren dat ze Magento gebruiken
Hieronder de top-10
Bedrijf | Particulier / Zakelijk | Jaarlijks bruto handelsvolume | |
Australian Pharmaceutical | B2B | Gezondheidszorg | > $1.2 miljard |
Watsco | B2B | Distributeur | > $1.0 miljard |
Anheuser-Busch | B2B | Voeding | 40+ landen, 6-8 TTM |
Nestle | B2C | Voeding | 5 merken, >70 markten |
Rogue Fitness | B2C | Retail | > $250 miljoen |
Harbor Freight Tools | B2C | Gereedschap | - |
Zumiez | B2C | Retail | > $125 miljoen |
Signature Hardware | B2C | Retail | > $250 miljoen |
Jomashop | B2C | Retail | > $250 miljoen |
Bron: Internet Retailer Top 1000 (2017), via Magento
Welke grote internationale merken gebruiken Magento? Een vraag die we regelmatig krijgen. Hieronder een overzicht van bekende merken en hun magento webshops ter illustratie.
Al deze merken pushen nieuwe functionaliteit, betere stabiliteit en veiligheid van het platform. Veel hiervan zien we uiteindelijk terug in de Magento core.
https://shop.frankfurt-airport.com
https://store.jackdaniels.co.uk
www.sonyentertainmentnetwork.com