Ga naar hoofdinhoud
Diensten
Kick-off in april?

Actie vereist (3 min): voorkom dataverlies Google Analytics door AVG


9 mei 2018
Auteur: Erwin Otten
3 minuten leestijd

Google Analytics heeft in verband met de AVG/ GDPR nieuwe instellingen geïntroduceerd rondom data retentie. De periode bedoelt dat informatie over bezoekers wordt bewaard.

Indien je voor 25 mei je voorkeuren niet aangeeft, wordt data ouder dan 26 maanden aan het eind van deze maand verwijderd.

Google analytics > Tandwiel links onderin > Gegevensbehoud

google-analytics-avg-magento-webshops.png

Om de ernst van de zaak voor veel gevallen iets te nuanceren: Google geeft aan dat het niet gaat om de geaggregeerde data op basis waarvan de meeste standaardrapporten worden samengesteld, maar om gegevens die zijn gekoppeld aan cookies, gebruikers-ID's en advertentie-ID's.

Bron: Google support documentation [EN]
Keep in mind that standard aggregated Google Analytics reporting is not affected. The user and event data managed by this setting is needed only when you use certain advanced features like applying custom segments to reports or creating unusual custom reports.
Lees meer

In praktijk worden dit soort gegeven binnen het domein van webshops en e-commerce vaak gebruikt om maatwerk rapporten te maken, bedoeld om meer informatie over bijvoorbeeld adwords conversies te geven.

Bijvoorbeeld de meest populaire productcategorieën of de best converterende verkeersbronnen.

Wijzigingen in de instellingen worden na 24 uur doorgevoerd. Hierna heb je geen toegang meer tot alle data buiten het ingestelde bereik. Het daadwerkelijk verwijderen van gegevens gebeurt aan het eind van de maand en wordt meegenomen in de geautomatiseerde processen van Google. Indien je dus voor 25 mei de instelling (die standaard op 26 maanden ingesteld staat) wijzigd naar 'Niet automatisch verwijderen', voorkom je dataverlies.

Bron: Google support documentatie
Als u de bewaarperiode wijzigt, worden de betreffende gegevens verwijderd tijdens de volgende maandelijkse verwerking. Als u de periode bijvoorbeeld wijzigt van 26 maanden naar 14 maanden, worden alle gegevens ouder dan 14 maanden verwijderd tijdens de volgende maandelijkse verwerking.
Lees meer

Dit biedt wellicht wat ademruimte rondom het volledig compliant worden met de AVG/GDPR

Instelling: resetten op nieuwe activiteit

Naast de periode is er nog een configuratie in te stellen. 'Resetten op nieuwe activiteit'. Is deze functie ingeschakeld, dan wordt op het moment dat een specifieke gebruiker opnieuw de magento webshop of website bezoekt, de periode waarvoor data wordt bewaard gereset. Startend op de dag van de sessie.

Bron: Google support documentatie [EN]
For example, if data retention is set to 14 months but a user initiates a new session every month, then that user's identifier is refreshed every month and never reaches the 14-month expiry. If the user doesn't initiate a new session before the retention period expires, then that user's data is deleted.
Lees verder

Een deel van de historische data zal hiermee 'gered' worden. Het is aannemelijk dat een deel van je conversies horen bij gebruikers die regelmatig terugkomen. De retentieperiode van deze data wordt vernieuwd, waardoor het beschikbaar blijft voor rapportages.

Om te voldoen aan de AVG regelgeving zul je expliciet toestemming van bezoekers moeten krijgen voor het gebruik van cookies, het doel van het opslaan van data, de periode dat data wordt opgeslagen en de policy rondom het resetten van de retentieperiode

gegevensbehoud-google-analytics-AVG-GDPR.png

Statistieken gebaseerd op oude data bewaren?

Het is nog onbekend hoe rapportage functionaliteit werkt wanneer een deel van de benodigde data ervan verwijderd is. Waarschijnlijk niet. Rapportages met de helft van de statistieken geven geen incorrect beeld.

Bron: e-mailnotificatie van Google
Deletion will affect the use of segmentation, some custom reports and secondary dimensions when applied in date ranges older than your retention setting.
Titel van e-mailnotificatie: [Important Reminder] Review your data retention settings before they take effect on May 25, 2018

Je kunt eventueel export (XLS, PDF) maken van historische rapportages. Je verliest de flexibiliteit voor het samenstellen en terugzien van historische data die je gewend bent van Google Analytics, maar hebt in ieder geval de statische overzichten nog ter referentie.

Disclaimer: Dit is geen juridisch advies, maar een analyse op basis van beschikbare informatie. Ik ben geen erkend juridisch adviseur.

Meer weten over dit onderwerp, of reageren?
Erwin Otten
Erwin Otten
071 744 0084
erwin@reachdigital.nl
contactformulier