Logo

Bol.com

Met ruim 28.000 zakelijke partners heeft bol.com het grootste partnerplatform op het gebied van online retail in Nederland en België. Reach Digital realiseerde in opdracht van bol.com de officiële Magento 2 module die het voor zakelijke partners mogelijk maakt Magento webshops met het bol.com partnerplatform te koppelen.

Eenvoudige installatie

De bol.com module is eenvoudig via de Magento Marketplace te downloaden en installeren. We bouwden de module zo, dat de installatie en de eenmalige account authenticatie op het partnerplatform plug-and-play is. Er is geen technische kennis nodig om te module te installeren en de koppeling tussen de Magento webshop en de zakelijke omgeving van bol.com is laagdrempelig. Dat maakt het voor iedere Magento webshop eigenaar mogelijk om het bereik van de shop uit te breiden en te starten met het verkopen van producten via bol.com.

Productassortiment publiceren

Om te starten met verkopen via bol.com, is het publiceren van een productassortiment een logische vereiste. Met het installeren van de officiële bol.com module wordt het toevoegen van producten en bijbehorende informatie (prijs, voorraad en productomschrijving) voor webshop-eigenaren geautomatiseerd. Het automatiseren hiervan bespaart veel tijd en is minder foutgevoelig dan wanneer de publicatie handmatig zou worden gedaan. De benodigde productinformatie (prijs, voorraad en productomschrijving) wordt vanuit de Magento webshop, via API endpoints, met de bol.com gesynchroniseerd. Hierdoor zijn de gepubliceerde producten direct voorzien van up-to-date productinformatie.

Automatische synchronisatie van productmutaties

Wanneer productinformatie verandert, door bijvoorbeeld afname van voorraad of prijsverhoging, wordt dit een productmutatie genoemd. Om te voorkomen dat klanten producten bestellen op basis van verouderde informatie (‘op voorraad’ i.p.v. ‘uitverkocht’), is het van belang dat productmutaties direct met de weergegeven productinformatie (op bol.com) worden gesynchroniseerd. Omdat productinformatie in webshops over het algemeen up-to-date is, synchroniseren we mutaties vanuit de Magento webshop met het assortiment op bol.com. De module bevat een functionaliteit waarin dit proces op basis van drie indexers (voorraad, prijs en het toevoegen/bewerken van producten) asynchroon gebeurd. De productmutaties worden via API endpoints gepusht naar de bol omgeving en vervolgens in een queue geplaatst. We draaien een Cronjob om de queue te verwerken. De verwerkingsstatus is in een grid te volgen via statuslabels, die als een soort Track & Trace-code (voor de mutatie) functioneert.

Beheer bestellingen bol.com direct in Magento backend

Het handmatig inloggen op bol.com om bestellingen in te zien is voor verkopers volledig geautomatiseerd, door (nieuwe) bestellingen direct naar de eigen webshop te synchroniseren. Hierdoor zijn bestellingen eenvoudig vanuit één grid-view in het Magento admin panel te beheren, maar kunnen vanuit hier ook verzendingen worden aangemaakt en retouren worden afgehandeld. De status van bestellingen, verzendingen en retouren worden automatisch gesynchroniseerd met het partnerplatform zodat de klant deze up-to-date in zijn/haar bol.com-account kan volgen.

Verzendpartij instellen op productniveau

Het instellen van een verzendpartij op globaal niveau is standaard in Magento. Vanuit de wens van bol.com hebben we deze functionaliteit uitgebreid. Als uitzondering op de globale configuratie is het nu mogelijk om de verzendpartij ook op productniveau in te stellen. Partnerbedrijven met een breed assortiment kunnen op deze manier bijvoorbeeld brievenbuspakketjes via PostNL verzenden en pallets leveren via DHL. Per product kan dus de meest aantrekkelijke verzendpartij worden geconfigureerd, gebaseerd op kosten, levertijd en shipment experience.

Verzendkosten besparen

Elk product dat wordt besteld via bol.com, komt na synchronisatie als aparte order binnen in Magento. Normaliter wordt elk order item aangemeld als verzending en (per stuk) meegegeven aan de verzendpartij. Verkopers betalen dus per order item verzendkosten aan de verzendpartij. Om in dit proces verzendkosten voor de verkoper te besparen, hebben we aan de module een functionaliteit toegevoegd die controleert of order items op basis van levertijd en verzendpartij kunnen worden samengevoegd. Via de bol API halen we constant de lijst met nieuwe order items op. We controleren de order items met hetzelfde afleveradres op overeenkomende levertijd en verzendpartij. Wanneer dit het geval is, plaatsen we de order items in een aparte lijst en voegen we deze vervolgens samen. Vervolgens worden de samengevoegde order items als één verzending aangemeld bij de gekoppelde verzendpartij en betaalt de verkoper slechts eenmalig verzendkosten.

Logistiek via bol.com

Om het logistieke proces te optimaliseren, biedt bol.com de mogelijkheid ‘logistiek via bol.com’. Verkopers kunnen producten in een magazijn van bol.com opslaan, waar vanuit bol.com dan de producten verzendt. Wanneer de Magento webshop op Magento 2.3 draait en daarmee beschikt over Magento MultiSourceInventory functionaliteit (Magento MSI), kan de productvoorraad aanwezig in het bol.com magazijn in Magento worden opgeslagen. In de backend wordt door de module een eigen voorraadlocatie voor bol.com aangemaakt. Bij producten is vervolgens zichtbaar wat de totale voorraad is, wat eigen voorraad is en hoeveel stuks bij bol.com op voorraad zijn. Productmutaties met betrekking tot deze voorraad(locatie) worden, net als bij de reguliere voorraad, automatisch bijgewerkt.

Losstaande API module in PHP

Binnen de bol.com module maken we gebruik van een losstaande, in PHP functionerende, API module. Deze open-source module maakt het mogelijk om eenvoudig te communiceren tussen de eigen applicatie (in dit geval Magento 2) en de bol.com API, zonder inhoudelijke kennis over de bol API te moeten hebben. De eenvoudige communicatie door de API module uit zich in functionaliteiten als: de vereiste invulvelden voor het aanmaken van nieuwe producten (volgens de bol.com documentatie) automatisch weergeven in een overzichtelijk format, het valideren van data voordat deze naar bol.com wordt verstuurd, de door bol.com opgelegde rate-limits respecteren, het verwerken van de API-calls vanuit bol.com, uitvoeren van requests om bijvoorbeeld lijsten met orders op te vragen, de authenticatie regelen en het valideren van de opgehaalde data.