Ga naar hoofdinhoud
Diensten
Kick-off in april?

Composable Commerce

Bij een composable commerce benadering bouwen we het platform op uit de tools die het best aansluiten op de project requirements. We minimaliseren de rol van individuele systemen, waaronder het ecommerce systeem, en koppelen ze real-time met de headless frontend via API’s.

img

Met een Composable Commerce strategie stellen we het optimale ecommerce platform samen uit verschillende (micro)services

Uitgebreidere mogelijkheden, kortere time-to-market

Met een composable strategie, kiezen we de best-of-breed services, zoals een externe search, cloud based CMS of CRM, en combineren ze tot één platform. De mogelijkheden van deze individuele services zijn uitgebreider dan een enkel monolitisch systeem. Door te koppelen via API’s, bestaat er geen complexe technische afhankelijkheid. Er ontstaat een hoge mate aan flexibiliteit om services (logistiek, marketing, finance etc.) uit te wisselen en nieuwe te implementeren.

Headless frontend centraal

Composable Commerce implementeren we middels een headless frontend; een onafhankelijke frontend applicatie met API, waaraan we services koppelen. Data wordt real-time weergegeven en verwerkt, zonder import. We hebben volledige vrijheid in hoe we data presenteren, waardoor we de optimale gebruikerservaring kunnen bouwen. Het startpunt is GraphCommerce, dat berust op best practices en open standaarden.

Composable Commerce en Magento / Adobe Commerce

Composable Commerce minimaliseert de rol van Magento / Adobe Commerce. We zetten het ecommerce systeem enkel in op de vlakken waarop het sterk is, zoals betaalverkeer en security. Er onstaat een verminderde afhankelijkheid van modules en beperkt de noodzaak voor maatwerk. Dit resulteert in eenvoudigere upgrades en verbeterde performance van de backend.


Met een Composable Commerce minimaliseren we de rol van individuele systemen, waaronder dat van het ecommerce systeem.
Headless Commerce specialist Reach Digital

Wat is Composable Commerce

Composable Commerce houdt in dat het ecommerce platform is opgebouwd uit diverse services in plaats van een enkel, complex systeem met veel maatwerk. We selecteren specifieke tools voor zaken zoals contentbeheer, logistiek en marketing, die bestaan uit gespecialiseerde microservices of SaaS-oplossingen met uitgebreidere mogelijkheden. Composable commerce biedt hogere wendbaarheid (services zijn uitwisselbaar) en een efficiënter doorontwikkelingsproces.

Ruime keuze in tools en services

Een ecommerce platform is veelzijdig. Er zijn services en tools beschikbaar op zowel micro- als macroniveau, waaronder bijvoorbeeld: Search, Order management, Product management, Payments, Reviews, Promoties, Checkout, Analytics, Product aanbevelingen, Valuta conversie, BTW calculatie, Verzendkosten, Store locator, Product configurator etc. Het is gebruikelijk dat webshops reeds gebruik maken van enkele van deze services. In de transitie naar een Composable Commerce benadering, evalueren we de in gebruik zijnde services en houden ze aan indien ze passen binnen de mix.

Maatwerk software koppelen via de API

Om maatwerk software(ERP, PIM, Finance) te koppelen, stellen we API specificaties op en overleggen die met de ontwikkelaar. We hanteren hierbij de OpenAPI specificaties, voor gestandaardiseerde structuur en documentatie. We ontwikkelen de gewensde functionaliteit met mockup API data, en schakelen naar echte data wanneer de ontwikkelaar het endpoint opleverd. Door te koppelen, kunnen we bijvoorbeeld klantspecifieke productprijzen in de webshop tonen, of nieuwe klanten direct in het boekhoudpakket registreren.

Door gebruik te maken van saas-oplossingen en microservices in de cloud, vallen updates en security van deze onderdelen niet meer onder eigen beheer. Toekomstige updates van het e-commerce systeem worden ook eenvoudiger, doordat het systeem in een veel meer standaardconfiguratie wordt gebruikt. Met minder nadruk op onderhoud, kunnen we de beschikbaare resources hoofdzakelijk besteden aan de toekomst, nieuwe features en optimalisatie.

Composable commerce heeft als gevolg dat er verminderde technische complexiteit is, doordat systemen niet langer onderdeel uitmaken van dezelfde codebase. We optimaliseren systemen op individueel niveau, wat de performance van het ecommerceplatform ten goede komt. Wanneer het e-commerceplatform op Magento / Adobe Commerce is gebouwd, betekent composable commerce dat we minder modules gebruiken, importprocessen verminderen en indexeringsprocessen minder tijd kosten.

Wanneer het huidige ecommerce platform op Magento / Adobe Commerce draait, dan is het mogelijk om geleidelijk te werken naar Composable Commerce. Het startpunt is een traject waarin we de frontend herbouwen als headless applicatie. In het vervolgtraject evalueren we per onderdeel welke services meerwaarde kunnen bieden, koppelen we deze via de API en schakelen we de Magento functionaliteit uit. Een dergelijke transitie is extra interessant wanneer er reeds impactvolle plannen zijn, zoals het opsplitsen naar B2B/B2C of gewensde implementatie van een nieuw ERP systeem.

Met Composable Commerce is de keuze van services volledig vrij. Beperkingen in het aanbod als gevolg van compatibiliteitskwesties, zoals bij modules of plugins die exclusief voor Magento/Adobe Commerce zijn ontwikkeld, zijn niet aan de orde. Daarnaast is er een groot aanbod aan tools en services die als saas-oplossing worden aangeboden, waardoor onderhoud en security niet onder eigen beheer valt.

Digitale transformatie met Composable Commerce?

Ik ben Tim, Lead Architect bij Reach Digital. Mijn passie en expertise ligt in het ontwerpen van innovatieve en toekomstbestendige IT-architectuur, en ik sta klaar om je te begeleiden in het transformeren van jouw organisatie.

Tim Hofman
Tim Hofman
Contact opnemen
of bel
071 744 0084